Zalecenia żywieniowe dla kobiet z cukrzycą ciężarnych

Cukrzyca ciężarnych to nietolerancja węglowodanów (cukrów) o różnym natężeniu, która ujawniła się po raz pierwszy w ciąży lub została w tym okresie rozpoznana. Właśnie dlatego u wszystkich kobiet spodziewających się dziecka, między 24 a 28 tygodniem ciąży należy wykonać test doustnego obciążenia glukozą.
Każda kobieta, u której stwierdzono cukrzycę ciężarnych, powinna szczególnie zadbać o prawidłowe żywienie, ponieważ podwyższony poziom glukozy stanowi poważne zagrożenie dla rozwijającego się płodu oraz zwiększa ryzyko wystąpienia urazów okołoporodowych. Z jadłospisu należy zatem wykluczyć wszelkie produkty, które będą powodowały duże wahania poziomu glukozy we krwi.
Składnikiem, który w największym stopniu wpływa na poziom glukozy we krwi, są węglowodany, czyli cukry. Znajdują się one w takich produktach spożywczych jak: pieczywo, makaron, kasze, płatki zbożowe, mąka, ziemniaki, owoce, soki owocowe i owocowo-warzywne, cukier, miód, dżem, słodycze. Znacznie mniejsze ilości węglowodanów można natomiast znaleźć w produktach mlecznych i warzywach.
Ze względu na tempo wchłaniania węglowodanów, produkty spożywcze można podzielić na trzy grupy.
Grupa I to produkty o wysokim indeksie glikemicznym, czyli takie po spożyciu których poziom glukozy we krwi rośnie bardzo szybko. Należą do nich: cukier sypki i w kostkach, słodycze (czekolada, batoniki, wafelki, ciasteczka, cukierki i inne), ciasta, pieczywo cukiernicze, pieczywo tostowe, lody, soki owocowe, miód, dżem, konfitury, napoje gazowane, syropy, owoce cukrowane, niektóre owoce suszone lub naturalnie słodkie (np. arbuz, melon, daktyle), słone przekąski (chipsy, paluszki, krakersy), słodkie płatki śniadaniowe oraz rozgotowane warzywa. Te produkty są zdecydowanie niewskazane i należy ich unikać!
Grupa II to produkty o umiarkowanie wysokich wartościach indeksu glikemicznego, czyli takie, po spożyciu których poziom glukozy we krwi wzrasta umiarkowanie szybko. Pokarmy, po spożyciu których organizm reaguje w ten sposób, to m.in.: biały chleb, biały ryż, makaron, naturalne płatki zbożowe (owsiane, jęczmienne, musli), większość owoców, ziemniaki oraz naturalne produkty mleczne (mleko, jogurt, kefir, maślanka, sery twarogowe). Te produkty są wskazane w kontrolowanych ilościach!
Grupa III to produkty o niskim indeksie glikemicznym, czyli takie, po spożyciu których poziom glukozy we krwi rośnie łagodnie. Należą do nich: surowe warzywa, chleb pełnoziarnisty, brązowy ryż, gruboziarniste kasze. Te produkty są bardzo wskazane w kontrolowanych ilościach!

Dodatkowe wskazówki dla kobiet z cukrzycą ciężarnych

●  Codziennie należy spożywać 4-5 posiłków w odstępach około 3-godzinnych.
●  Najlepiej wybierać produkty węglowodanowe z II i III grupy.
●  Należy pamiętać, że wzrost poziomu glukozy we krwi jest spowodowany nie tylko rodzajem spożywanych produktów, ale również ilością tych produktów. Dlatego należy tak komponować posiłki, aby produkty węglowodanowe były równomiernie rozłożone na poszczególne posiłki.
●  Należy unikać spożywania posiłków zawierających tylko produkty węglowodanowe, np. makaronu z truskawkami i cukrem.
●  Należy pamiętać, że niektóre dodatki do potraw to również produkty zawierające węglowodany, np. tarta bułka do panierowania kotletów, mąka do zagęszczania sosów i zup. Trzeba ich unikać, ponieważ również przyczyniają się do niekontrolowanego wzrostu poziomu glukozy we krwi.
●  Najlepiej wybierać napoje niesłodzone: słaby napar z herbaty bez dodatku cukru, niegazowaną wodę mineralną, soki warzywne. Zdecydowanie należy unikać napojów słodzonych cukrem i miodem, soków owocowych z dodatkiem cukru, słodkich napojów gazowanych i niegazowanych oraz syropów.
●  Należy kontrolować ilość spożywanego tłuszczu. Jest on obecny nie tylko w tradycyjnych produktach wysokotłuszczowych, takich jak masło, margaryna, oleje i oliwa, ale występuje również w znacznych ilościach w tłustym mięsie i wędlinach, serach żółtych, śmietanie, słodyczach, słonych przekąskach oraz orzechach.
●  Zalecane jest stosowanie lekkostrawnych technik kulinarnych, takich jak gotowanie w wodzie i na parze, duszenie bez obsmażania, pieczenie w folii. Zdecydowanie należy unikać smażenia.
●  Aktywność fizyczna pozwala zachować prawidłową masę ciała oraz wpływa korzystnie na unormowanie poziomu glukozy we krwi. Dlatego, w miarę możliwości i za zgodą lekarza, warto wykonywać lekkie ćwiczenia fizyczne oraz spacerować.
●  Warto regularnie kontrolować poziom glukozy we krwi przy pomocy glukometru.

mgr inż. Joanna Wardak, specjalistka ds. żywienia człowieka i dietetyki; Europejskie Centrum Leczenia Otyłości Dzieci i Dorosłych w Warszawie (2008-05-09)

Książki


Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz

Żeby dodać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować