Dieta dla młodej skóry ze skłonnościami do trądziku

Dotychczas nie potwierdzono wpływu diety na powstawanie trądziku młodzieńczego. Jednak u wielu osób mających ten problem można zauważyć niekorzystne zmiany po zjedzeniu niektórych potraw. Odpowiednia dieta może zatem stanowić element wspomagający leczenie trądziku.
Trądzik młodzieńczy, nazywany także pospolitym, jest chorobą zapalną skóry, której podłożem są zmiany hormonalne, zmiany w rogowaceniu skóry i wydzielaniu łoju oraz działanie bakterii. Trądzik pospolity występuje przede wszystkim u młodych osób w okresie dojrzewania, ale schorzenie to może dotyczyć także osób dorosłych. Cerę trądzikową należy jak najwcześniej zacząć leczyć i pielęgnować. Leczenie powinno być prowadzone przez dermatologa i regularnie przez niego nadzorowane. Właściwie dobrana i systematyczna terapia trądziku daje dużą szansę na to, że na skórze nie pozostaną żadne trwałe ślady pod postacią blizn potrądzikowych.
Elementem wspomagającym leczenie trądziku może być odpowiednia dieta. Ważne jest, aby w jadłospisie znalazło się jak najwięcej produktów naturalnych – bez słodyczy, ostrych przypraw i alkoholu.

Co powinny regularnie spożywać osoby mające problem z cerą trądzikową?

Produkty zbożowe z grubego przemiału – pieczywo razowe i graham, kaszę jęczmienną, kaszę gryczaną, płatki owsiane, płatki jęczmienne, ryż brązowy. Zapewniają one odpowiedni dowóz cynku oraz witamin z grupy B. Niedobory cynku powodują zmiany skórne oraz infekcje. Cynk, nazywany także pierwiastkiem piękna, wpływa korzystnie na wygląd włosów i paznokci. Bardzo ważne dla zdrowia skóry jest prawidłowe funkcjonowanie przewodu pokarmowego. Wymienione produkty zbożowe zawierają błonnik pokarmowy, który warunkuje prawidłową pracę jelit.
Mleko i przetwory mleczne – mleko, jogurty, kefiry, maślanki, sery żółte półtłuste, twarogi. Zawierają one m.in. witaminę B2 i B12. Witamina B2 jest niezbędna dla zachowania zdrowej skóry, zapobiega łojotokowi skóry. Jej niedobór powoduje: pękanie w kącikach ust, wypadanie włosów, nadmierne łuszczenie się skóry wokół nosa i ust. Niedobór witaminy B12 powoduje natomiast stany zapalne oraz przedwczesne starzenie się skóry. Produkty mleczne zawierające żywe kultury bakterii, takie jak jogurty, kefiry, mleka acydofilne, tzw. probiotyki, pomagają odbudować naturalną mikroflorę jelitową, a tym samym wpływają korzystnie na wchłanianie składników pokarmowych, jak również odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie jelit.
Warzywa i owoce. W postaci gotowanej i surowej są źródłem wielu witamin i składników mineralnych, a przede wszystkim witaminy C, która jest przeciwutleniaczem, pomaga zachować dobry stan naczyń krwionośnych, bierze udział w produkcji kolagenu, przyspiesza gojenie się ran. Są ponadto bardzo dobrym źródłem błonnika.
Ryby. Preferowane są ryby morskie, takie jak makrela, halibut, dorsz, łosoś, śledź, które są źródłem kwasów tłuszczowych omega-3. Kwasy te zapobiegają powstawaniu zakrzepów naczyniowych, przeciwdziałają nadmiernemu rogowaceniu skóry, biorą udział w transporcie wody.
Mięso, rośliny strączkowe, jaja – są źródłem białka, cynku oraz witamin z grupy B.
Woda. Oczyszcza organizm z toksyn, zapewnia odpowiednie nawodnienie skóry, co z kolei stanowi podstawę jej prawidłowego funkcjonowania i jędrności. Systematyczne nawadnianie organizmu pozwala pozbyć się toksyn, które wdychamy i spożywamy z żywnością. Zaleca się wypijanie minimum 1,5 l wody dziennie.

Osoby z trądzikiem powinny natomiast ograniczać spożycie:

tłuszczu zwierzęcego – tłustych mięs, wędlin, smalcu, słoniny, boczku, tłustych wyrobów garmażeryjnych, tłustych sosów, zasmażek, majonezów;
słodyczy – zwłaszcza czekolady, kakao;
soli – ograniczenia dotyczą nadmiernego dosalania oraz spożywania produktów słonych: chipsów, paluszków z solą, żywności typu fast-food;
ostrych przypraw – ostrej papryki, chili, pieprzu, ostrych sosów;
alkoholu – który może nasilać objawy trądzikowe; w przypadku dorosłych zaleca się ograniczenie, a w odniesieniu do młodzieży – zupełną wstrzemięźliwość od alkoholu.
Należy podkreślić, że dieta wspomagająca leczenie zmian trądzikowych powinna być urozmaicona, zbilansowana, bogata w naturalne produkty spożywcze – z uwzględnieniem ograniczenia żywności konserwowanej i pikantnej.

Aktualizacja: 2017-01-10
mgr inż. Joanna Jaczewska-Schuetz, dietetyk; Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz

Żeby dodać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować