Mózg – korzyści wynikające z ćwiczeń fizycznych

Korzyści wynikające z ćwiczeń fizycznych mogą być czasem lepsze niż leki i psychoterapia. Aktywność fizyczna wpływa na sprawność funkcji poznawczych, szybkość i dokładność odpowiedzi, wyższy poziom jakości życia, poprawę zadowolenia z własnego wyglądu oraz zmniejszenie liczby zwolnień z pracy (!).

Korzyści wynikające z ćwiczeń fizycznych

– Rzadziej stany zapalne i poprawa krążenia krwi w mózgu, mniej mikroudarów i mikrowylewów w mózgu.
– Wyższe stężenie neuroprzekaźników (neurotransmiterów): dopaminy, serotoniny, noradrenaliny, które przeciwdziałają stanom depresyjnym.
– Wyższa sekrecja beta-endorfin oraz w efekcie lepsze samopoczucie i poprawa nastroju.
– Zwolnienie procesów starczej demencji, zanikania komórek nerwowych i odkładania się w mózgu substancji białkowej zwanej amyloidem, a w rezultacie – jak można sądzić – ćwiczący rzadziej lub później zapadają na chorobę Alzheimera.
– Wyższy poziom BDNF w hipokampie wykazuje bezpośredni związek z procesami uczenia się i pamięci.
Objętość krwi krążącej w hipokampie uznaje się za czuły biomarker w neurogenezie i wskaźnik sprawności mózgowej człowieka.
Korzyści wynikające z ćwiczeń fizycznych mogą być podobne lub niekiedy nawet wyższe aniżeli stosowanie leczenia psychofarmakologicznego czy psychoterapii.
Pod wpływem sterowanych programów aktywności fizycznej wielokrotnie obserwowano wzrost pozytywnego nastroju, m.in. u kobiet w okresie postmenopauzalnym prowadzących wcześniej wyłącznie siedzący tryb życia i z otyłością.
Stwierdzono też wpływ aktywności fizycznej na sprawność funkcji poznawczych, szybkość i dokładność odpowiedzi, wyższy poziom jakości życia, poprawę zadowolenia z własnego wyglądu oraz zmniejszenie liczby zwolnień z pracy.

Bibliografia

Wiesław Osiński, Nadwaga i otyłość. Aktywność fizyczna w profilaktyce i terapii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2016

Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz

Żeby dodać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować