Zajęcia ruchowe w wodzie

Bardzo dobrą formą ruchu przygotowującą ciężarną do porodu jest pływanie i inne ćwiczenia w basenie.
Człowiek rozwija się w środowisku wodnym. Właśnie ono przez dziewięć miesięcy zapewnia płodowi poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Również dla wielu kobiet w ciąży ciepła woda to przyjemność i relaks.
Zajęcia ruchowe w wodzie wpływają korzystnie na bóle krzyża, stanowiące poważny problem przez prawie cały okres ciąży. Dzięki kojącym właściwościom wody, przebywanie w niej wpływa pozytywnie zarówno na kobiety pływające jak i ćwiczące. Ruch w wodzie poprawia krążenie i zapobiega zastojom żylnym. Już po kilku sesjach w basenie następuje widoczna poprawa samopoczucia ciężarnej oraz ustępuje zmęczenie.
Jeżeli nie ma ku temu przeciwwskazań zdrowotnych, a Twoja ciąża przebiega prawidłowo, wybierz się na basen. Najkorzystniejszy moment na pływanie to okres od 4-5 miesiąca ciąży do czasu bezpośrednio poprzedzającego rozwiązanie.
Większość ciężarnych, choć niesłusznie, wstydzi się odwiedzać pływalnie publiczne ze względu na rozmiary swojego brzucha. Tymczasem wiele basenów w Polsce w określonych dniach i godzinach świadczy usługi wyłącznie dla kobiet ciężarnych.
Należy też pamiętać, że pływanie i ćwiczenia w wodzie to wspaniały relaks nie tylko dla przyszłych matek, ale również dla ich partnerów.
Obserwacje położnych i lekarzy wskazują, że u kobiet ćwiczących w wodzie ciąża przebiega zazwyczaj bez większych dolegliwości, a poród jest dużo łatwiejszy niż u przyszłych matek nie uprawiających żadnych ćwiczeń fizycznych. Dlatego, jeśli tylko pozwala na to czas i samopoczucie, ciężarne powinny uczestniczyć w zajęciach ruchowych w basenie przynajmniej dwa razy w tygodniu.
Hanna Bleja (2009-03-12)

Książki


Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz

Żeby dodać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować