Jak zdrowo przytyć?

Do poradni dietetycznej zgłosił się pacjent z zespołem jelita nadwrażliwego. Jego wzrost wynosi 175 a masa ciała pomiędzy 58-62kg.
Wskaźnik BMI (body mas index) pacjenta, określający proporcje wzrostu do masy ciała wynosi, pomiędzy19,2-20,6. Prawidłowe wartości to 18,5-25. Wartość poniżej 18,5 wskazuje na niedowagę. Waga jest, więc na dolnej granicy wartości prawidłowych i wskazuje na szczupłość, ale nie na niedożywienie. Należna ilość kalorii zależy od wieku, indywidualnej przemiany materii, składu ciała, aktywności fizycznej. Aby jednak uzyskać i utrzymać prawidłową sylwetkę można popracować nad masą mięśniową. Poleciłabym indywidualnie ustawione ćwiczenia np. na siłowni pod kierunkiem trenera, w celu rozwinięcia tkanki mięśniowej i w ten sposób ukształtowaniu sylwetki. Regularne ćwiczenia odpowiednio dobrane przyczynią się do przyrostu masy mięśniowej a tym samym do przyrostu masy ciała.
Przy wzmożonym wysiłku organizm powinien przyjmować więcej kalorii a co za tym idzie węglowodanów i białka. Ważne jest, aby organizm otrzymywał ilość energii pokrywająca wydatki energetyczne. W przypadku chęci nabrania masy mięśniowej równocześnie z intensywnym treningiem (siłownia, basen) wartość energetyczna diety powinna być większa, po indywidualnym ustaleniu. Warto wybrać się do dietetyka, który na podstawie wywiadu dotyczącego spożycia i aktywności fizycznej i/lub pomiaru podstawowej przemiany materii określi odpowiednią kaloryczność diety. Przy zespole jelita wrażliwego ważna jest indywidualna eliminacja z diety niektórych produktów żywnościowych nasilających objawy -przy czym również pomocny może być dietetyk.
W związku z koniecznością przybrania również masy mięśniowej, co mogłoby korzystnie wpłynąć na ukształtowanie sylwetki i tym samym wpłynęłoby korzystnie na budowę ciała, ważna jest odpowiednia podaż białka. Odpowiednią podaż białka zapewnią białka jaj (żółtka zawierają niekorzystny dla zdrowia cholesterol i ich ilość w diecie powinno się ograniczać), ryby, drób, i rzadziej chude mięso czerwone. Podczas intensywnych ćwiczeń, gdy wzrasta zapotrzebowanie na energię do każdej potrawy w celu zwiększenia jej wartości energetycznej i odżywczej można stosować różne dodatki np., jeśli spożywamy jogurt zawsze dodawać do niego np. banana, musli owocowe lub płatki śniadaniowe, miód. Należy również pamiętać, że podstawą zdrowej diety są produkty zbożowe, a więc pieczywo, kasze, makarony a także warzywa. Do surówek, sałatek oprócz tłuszczu roślinnego należy dodawać np. orzechy, które zawierają wiele cennych składników odżywczych, ale również są kaloryczne czy tez rodzynki. Warto pić duże ilości soków owocowych naturalnie słodzonych. Nie należy żałować sobie zdrowych deserów takich jak owoce szczególnie te kaloryczne jak banany, winogrona, desery mleczne z dodatkiem musli czy owoców
dr Katarzyna Wolnicka, specjalista dietetyk; Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie (2010-05-05)

Książki


Komentarze (0)

Dodaj swój komentarz

Żeby dodać komentarz, musisz się zalogować lub zarejestrować